Websitet anvender cookies. Læs mere... 
Her er du: > Aktiviteter > Nyhedsbreve - arkiv
 

Danske Planteskolers Nyhedsbrev - Oktober 2019 Ekstra - Plantepas 

Print

Nyhedsbrevet er lavet med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.

 

Har du styr på de nye plantepas?
Fra den 14. december 2019 træder nye regler i kraft for brugen af plantepas. De præcise krav, hvordan de håndteres og bruges, er beskrevet i den reviderede ’Vejledning om brugen af plantepas’. Se vejledningen her.

 

Godkendelse af plantepas!
Landbrugsstyrelsen har meddelt, at plantepasset skal principgodkendes hos dem. Dette gøres ved, at man som virksomhed indsender et eksempel på sit plantepas til planter@lbst.dk. Hver enkelt virksomhed skal have deres plantepas godkendt hos Landbrugsstyrelsen.


Plantepas modeller
Bagerst i vejledningen finder du skabeloner for plantepas henholdsvis:

  1. Plantepas ved flytning af planter inden for Unionens område.
  2. Plantepas til brug ved indførsel og flytning inden for beskyttet zone.
  3. Plantepas til brug ved flytning inden for Unionens område kombineret med et certificeringsmærke.
  4. Plantepas til brug ved indførsel og flytning inden for beskyttet zone kombineret med et certificeringsmærke.

Ønsker du at bruge skabelonerne i processen med udarbejdelse af dit plantepas, er eksempel på skabelonerne for model A, B, C og D klippet ud fra vejledningen her.

Som det beskrives i ’Vejledning om brugen af plantepas’ skal plantepasset være rektangulært eller kvadratisk, og oplysningerne skal være indrammet eller stå tydeligt adskilt fra andre oplysninger på etiketten. Plantepasset skal være synligt, og det vil være op til virksomheden at vælge skriftstørrelse og -type, så længe det er læsbart og uudviskeligt.


Hvornår skal der plantepas på planterne?

  • Der skal plantepas på alle planter, som sælges business to business, men ikke et krav i sidste led, hvor de sælges til private forbrugere.
  • Plantepasset påføres salgsenheden umiddelbart inden flytning og salg (du har pligt til at sikre dig, at planterne er sunde inden afgang)
  • Der skal plantepas på planter, der sælges og forsendes via internettet, også selvom det er til private kunder.
  • Hvis planter sælges over internettet som click & collect (bestilles på nettet men varerne hentes selv), så behøver der ikke plantepas helt ud til forbruger.

 

En væsentlig forskel fra tidligere
Plantepasset skal anbringes på handelsenheden inden flytningen inden for Unionens område. Hvis planterne eller planteprodukterne flyttes i pakker, bundter, sække, containere, eller vogne eller andre beholdere, skal plantepasset sættes på pakkerne, bundterne eller beholderne. Når vogne og containere udgør en handelsenhed, kan plantepas følge transporten i transportens førerhus. Plantepasset skal udfyldes umiddelbart inden flytningen.


Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Lis T. Stenstrup fra Landbrugsstyrelsen på mail lst@lbst.dk  eller Julie Schou Christiansen tlf 8740 6608, juch@hortiadvice.dk.


 

Nyhedsbrevet er lavet med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.